Frank Jensen hædret som verdens anden bedste politiker

En intens kamp er i gang blandt verdens storbyer om at tiltrække virksomheder og investeringer, der kan sikre vækst og arbejdspladser. For nyligt vandt Region Hovedstaden en pris, der uddeles af det Financial Times-ejede, fDi Intelligence, som den mest innovative region, når det gælder investeringsfremme. Nu er overborgmester Frank Jensen så kåret som verdens anden bedste politiker til netop investeringsfremme

Tiltrækning af investeringer og virksomheder er helt afgørende, når byer og regioner skal sikre fremtidens vækst og arbejdspladser. Region Hovedstaden satser derfor massivt på at sælge København som en attraktiv region for virksomheder og investorer ude i verden. Det har allerede blandt andet givet udslag i en række kontakter, samarbejder og investeringer i blandt andet Kina.

Og det er netop i Shanghai i Kina, at Frank Jensen er blevet hædret som verdens anden bedste politiker, når det kommer til at tiltrække investeringer til sin by eller region. Bag prisen står FDI Association, en global organisation der ønsker at styrke regioner samarbejde om investeringer og virksomheder på tværs af landegrænser.

”Danmark ligger ikke naturligt øverst, når erhvervsfolk og selskaber ude i verden ser sig om efter et sted at placere deres penge, nye virksomhed eller datterselskaber. Det er derfor et stort, nyttigt og netop prisværdigt arbejde, overborgmester Frank Jensen gør for at promovere København og sætte hovedstadsregionen på dagsordenen hos de rette. Prisen er fuldt fortjent – og i øvrigt i sig selv med til at gøre yderligere opmærksom på København ude i verden”, siger Claus Lønborg, adm. direktør i Copenhagen Capacity, der er Region Hovedstaden og Region Sjællands investeringsfremmeorganisation.

Det er første gang prisen uddeles, og mere konkret har Frank Jensen fået prisen i kategorien ’fDi politician of the year 2013’ på konferencen ’The World Forum for Foreign Direct Investments 2013’ i Shanghai.

Københavns overborgmester blev udvalgt af et nystiftet panel med en række internationale eksperter, der til dagligt rådgiver virksomheder og organisationer omkring investeringsfremme. Nummer ét på listen blev den amerikanske stat Iowas guvernør, Terry Brandsted.

Ros fra Cisco og IBM til København
Det er særligt Frank Jensens arbejde med at præsentere Københavns visioner og indsatser som ”grøn hovedstad” som en investeringsmulighed for internationale virksomheder og investorer, der har udløst prisen. Det gælder blandt andet Københavns investeringer i at blive CO2 neutral i 2025 og klimatilpasningsplanen, der skal sikre København mod skybrud.

”Tidligere på året besøgte Frank Jensen IBM’s Research Center i New York til en briefing om Smarter Cities. Dette har været startskuddet til et udbytterigt samarbejde om, hvordan København kan blive en smartere by bl.a. ved intelligent brug af it”, fortæller Lars Mikkelgaard-Jensen, adm. direktør i IBM Danmark.

Overborgmester Frank Jensen var i januar 2013 i USA, hvor han mødtes med 7 amerikanske virksomheder for at drøfte investeringsmuligheder i København, ligesom han har løbende dialog med potentielle investorer og i oktober modtog en gruppe internationale investorer til Smart City Industry Day i København.

”Der er lagt et stort arbejde fra Københavns side for at fremme byens muligheder for virksomheder og investorer, senest med vækst initiativet omkring grøn, sund, smart og kreativ vækst med Smart Cities-initiativet”, siger Claus Holm, direktør for Ciscos public område, og fortsætter:

”Vi ser en by med visioner og et mål for både byens borgere og erhvervsvirksomheder og som formår at vende de teknologiske muligheder optimalt til gavn for ikke bare København, men som inspirationskilde til andre byer globalt”.