Har Danmark en plads i fremtidens vækstdagsorden?

Har København, Danmark og Europa en fremtid som centrum for kreativitet, indflydelse og investeringer – eller ender vi som fortidsmuseum? En række erfarne, danske erhvervsfolk lægger op til debat om, hvordan udlandsdanskeres perspektiv på Danmarks strategiske udfordringer kan være med til at styrke København og Danmark som et globalt vækstcentrum.

En ny analyse tager temperaturen på, hvordan en række danske ledere og beslutningstagere, der lever i udlandet, sear på Københavns, Danmarks og Europas muligheder i den globale verdensorden. Bag analysen står Copenhagen Goodwill-Ambassadør-korpset, som har lavet analysen blandt sine medlemmer med Goodwill-Ambassadør Henrik Fogh Rasmussen i spidsen.

Dansk ledelseskultur giver muligheder globalt
Og korpset er enige om, at Danmark og København har muligheder for aktivt at gøre en positiv forskel. Et stort flertal mener, at København kan konkurrere med selv meget større europæiske byer, og at bedre markedsføring vil give byen en endnu stærkere position. Korpset ser også positivt på dansk ledelseskultur og de deraf affødte muligheder for at agere internationalt.

"København og Danmark har de nødvendige forudsætninger for at udøve internationalt lederskab. Måske er en af hovedudfordringerne at komme ud over den danske beskedenhed og aktivt markedsføre landet og dets hovedstad som internationale ledere", siger Henrik Fogh Rasmussen om analysen.

Udefra-ind og indefra-ud debatter belyser styrker og svagheder
Analysens resultater bliver præsenteret på korpsets årlige seminar den 25. august 2014, hvor de vil danne grundlag for en indefra-ud og en udefra-ind debat med internationale erhvervsfolk, toppolitikere og meningsdannere. Blandt andre udenrigsminister Martin Lidegaard, Uffe Ellemann-Jensen, Morten Messerschmidt, Jacob Holdt, Soulaima Gourani, Henrik Fogh Rasmussen, Michael Booth og Charles Marcus.

"Det er meget værdifuldt for Copenhagen Capacity at få feedback fra internationale aktører. Det er vigtigt for os at vide, hvordan regionens styrkepositioner opfattes i udlandet, og om vi kan gøre noget anderledes i forhold til at tiltrække udenlandske virksomheder og investorer", siger Claus Lønborg, administrerende direktør i Copenhagen Capacity.

Frivillig indsats for Danmarks fremtidige velfærdssamfund
"Det er en fantastisk mulighed, når en række succesfulde, danske erhvervsfolk træder til og på den her måde vil bidrage til at fremtidssikre det danske velfærdssamfund, som de selv er helt uafhængige af. Jeg er imponeret over gruppen og deres drivkraft på Danmarks vegne", siger Jens Kramer Mikkelsen, der er formand for Goodwill Ambassadør-korpset.

Goodwill-Ambassadør-korpset består af mere end 80 internationale erhvervsledere, entreprenører, innovatører, kulturfrontløbere og brandingeksperter med dansk baggrund, som bor i 30 forskellige lande. Korpset, som er støttet af Copenhagen Capacity og Wonderful Copenhagen, har til formål at hjælpe med at tiltrække internationale investeringer, events og turister til København og Danmark – dels gennem støtte til konkrete initiativer og dels gennem løbende idéudvikling. I de seneste år har korpsets medlemmer gennem en frivillig indsats bidraget til at tiltrække flere internationale virksomheder og kongresser og mere end 75 mio. kr. i investeringer samt skabt international medieomtale og over 100 jobs.

Seminariet finder sted den 25. august kl. 12.45-16.00 hos MAN Diesel i København.

For yderligere oplysninger, kontakt:
Mikkel Luplau Schmidt
Telefon: 5060 0277